Fabels over veganisme:

  • Veganisten krijgen te weinig eiwitten binnen:

Dit is een fabel; Er zijn genoeg gezonde plantaardige eiwitbronnen.

  • Een veganistisch voedingspatroon kan een tekort aan bepaalde voedingsstoffen veroorzaken :

Dit is een fabel; Met de juiste kennis over veganistische voeding, kunnen veganisten voldoende ijzer, calcium, omega-3-vetzuren en zink binnenkrijgen via plantaardige bronnen.

  • Veganistisch eten is duur:

Dit is een fabel; een veganistisch voedingspatroon kan net zo betaalbaar zijn als een voedingspatroon met dierlijke producten, vooral als men focust op volle granen, peulvruchten en seizoensgebonden groenten en fruit.

  • Veganisme leidt “altijd”  tot gewichtsverlies:

Hoewel sommige mensen afvallen bij het volgen van een veganistisch dieet, is dit niet universeel. Het hangt af van de totale calorie-inname en levensstijl.

  • Veganisme is alleen voor jonge mensen:

Dit is een fabel; Mensen van alle leeftijden kunnen baat hebben bij een gezond gebalanceerd veganistisch voedingspatroon, inclusief ouderen.

  • Alle veganistische producten zijn gezond:

Dit is een fabel; Veganistische bewerkte voedingsmiddelen kunnen veel suiker, zout en ongezonde vetten bevatten.

  • Veganisten hebben altijd een tekort aan voedingsstoffen:

Dit is een fabel; Met de juiste kennis en voorbereiding kunnen veganisten alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen.

  • Veganistisch voedsel is smakeloos:

Dit is een fabel; Er zijn heel veel smakelijke en gevarieerde veganistische recepten en producten beschikbaar. Het internet barst bijna uit elkaar van de meest lekkere en gezonde veganistische recepten.

  • Veganisten eten alleen rauw voedsel:

Dit is een fabel; Hoewel sommige veganisten rauwe voeding prefereren, eten de meeste veganisten een breed scala aan gekookte, gebakken, gegrilde, ovengebakken en gepofte voedingsmiddelen.

  • Kinderen kunnen geen veganistisch dieet volgen:

Dit is een fabel; Met de juiste voorbereiding en begeleiding van een diëtist kunnen kinderen een gezond veganistisch dieet volgen.

  • Veganisten kunnen geen atleten zijn:

Dit is een fabel; Veel atleten volgen een veganistisch dieet en presteren uitstekend, zoals ultramarathonloper Scott Jurek en tennisster Venus Williams.

Feiten over Veganisme:

  • Veganisme kan gezondheidsvoordelen bieden:

Dit is een feit; Een gezond gebalanceerd veganistisch voedingspatroon kan bijdragen aan een lager risico op hartziekten, hoge bloeddruk, diabetes type 2, en bepaalde soorten kanker.

  • Veganisme vermindert dierenleed:

Dit is een feit; Door geen dierlijke producten te consumeren, dragen veganisten bij aan het verminderen van de vraag naar dierlijke producten, wat leid tot minder dierenleed.

  • Veganistische voeding is rijk aan vezels:

Dit is een feit; Groenten, fruit, peulvruchten en volle granen, die allemaal deel uitmaken van een veganistisch voedingspatroon, zijn rijk aan vezels, wat zeer goed is voor de spijsvertering.

  • Veganisme heeft een lagere ecologische voetafdruk:

Dit is een feit; Een veganistisch voedingspatroon vereist minder land, water en energie en veroorzaakt minder broeikasgasemissies vergeleken met een voedingspatroon die wel vlees en zuivel bevat.

  • B12-supplementen zijn nodig:

Dit is een feit; Veganisten moeten vitamine B12-supplementen nemen  omdat deze vitamine van nature niet voorkomt in plantaardige voeding.

Veganistische producten worden steeds toegankelijker:

Dit is een feit; Supermarkten en restaurants bieden steeds meer veganistische opties aan, wat het gemakkelijker maakt om een veganistisch voedingspatroon te volgen.

  • Veganisten kunnen net zo energiek zijn als vleeseters:

Dit is een feit; Met een gezond gebalanceerd veganistisch voedingspatroon kunnen veganisten alle benodigde voedingsstoffen en energie binnenkrijgen die ze nodig hebben.

  • Veganisme kan ethische overtuigingen ondersteunen:

Dit is een feit; Veel veganisten kiezen voor deze levensstijl uit ethische overwegingen, zoals dierenrechten en milieubescherming.

In Nederland consumeert één persoon jaarlijks een aanzienlijk aantal dieren. Hier is een overzicht van de gemiddelde aantallen per dier:

  • Kippen: Ongeveer 23 vleeskuikens en 0,7 “overige kippen” per jaar.
  • Varkens: Ongeveer 1,5 varkens per jaar.
  • Runderen: Ongeveer 0,21 runderen per jaar.
  • Schapen: Ongeveer 0,05 schapen per jaar.
  • Geiten: Ongeveer 0,013 geiten per jaar.
  • Kalkoenen: Ongeveer 0,002 kalkoenen per jaar.

Bronnen:

  • Nederlandse Vereniging voor Veganisme: Deze bron biedt gedetailleerde statistieken over het aantal dieren dat jaarlijks wordt geslacht in Nederland, inclusief specifieke aantallen voor verschillende soorten dieren​ (Veganisme)​.

  • De Correspondent: Een artikel dat bespreekt hoeveel dieren per dag in Nederland worden geslacht en daarmee inzicht geeft in het jaarlijkse verbruik per persoon​ (De Correspondent)​.