Wat is greenwashing?
Greenwashing is een marketingtruc. Bedrijven gebruiken die truc zodat ze duurzaam lijken en op deze manier hun imago oppoetsen. Ze doen zich groener voor dan dat ze in werkelijkheid zijn. De grootste vervuilers maken het meest gebruik van greenwashing. Hun grootste winst komt van activiteiten die heel schadelijk zijn voor het klimaat en milieu.
3 tips om greenwashing te herkennen
Deze 3 tips helpen je om valse duurzaamheidsclaims te herkennen:
- Het bedrijf benadrukt een klein, duurzaam deel van wat het doet, terwijl de kern van het bedrijf helemaal niet duurzaam is.
- Nergens staat informatie over wat het bedrijf precies doet aan duurzaamheid, bijvoorbeeld over hoeveel CO2 het uitstoot. Er is ook geen bewijs voor wat het bedrijf zegt te doen.
- Het bedrijf verwijst naar keurmerken als onafhankelijk bewijs. Helaas kun je daar niet op vertrouwen omdat bedrijven keurmerken vaak zelf maken. Veel keurmerken zijn niet streng genoeg en er is weinig controle of bedrijven zich er inderdaad aan houden.
Betrouwbare apps
- Good On You, is een vertrouwde bron van duurzaamheidsbeoordelingen voor mode.
- Keurmerkenwijzer, van MilieuCentraal handig om door de bomen (200 keurmerken) het bos te zien in de keurmerken jungle.
- Duurzame bank, (ASN bank) check welke bedrijven en merken zijn goedgekeurd.
- Bunny Free app, gratis app waarmee je bedrijven op naam kunt zoeken en je kunt zien of ze al dan niet op dieren testen.
Bronnen:
- Milieudefensie
- NOS Nederlandse publieke omroep