Je bent wat je eet

Dat betekend niet dat je gaat lijken op een aubergine als je die lekker vind, maar het gaat over onze eetgewoontes;

  • Wat, hoeveel, wanneer, hoe, waarom en met wie je eet
  • Het zegt ook iets over hoe gezond of ongezond je eet
  • Het zegt veel over smaak, dus wat je lekker vind of juist niet

Eten en de betekenis die men er aan geeft

Ieder mens moet eten en drinken om in leven te blijven. Eten is iets vanzelfsprekends, we doen het iedere dag. In onze maatschappij heeft eten meerdere betekenissen dan alleen onszelf vullen of voeden. Bijvoorbeeld;

Gezelligheid;

het kan erg gezellig zijn om met andere mensen te eten. Gewoon thuis met het gezin of met familie of vrienden. Op het werk en bij zakelijke meetings wordt er ook wel samen gegeten om even bij te praten in een wat meer ontspannen sfeer. Met feestdagen lekker samen tafelen kan ook erg gezellig zijn.

Status;

het soort voedsel dat men eet, laat zien tot welke sociale klasse je behoort. Niet iedereen eet kaviaar of drinkt een dure wijn. Haute cuisine, een meergangendiner van verschillende kleine, vaak exclusieve gerechten .

Indentiteit;

door wat je eet of juist niet eet laat je veel van jezelf zien, bijvoorbeeld als je geen vlees en vis wilt eten of als je zelfs helemaal niets van een dier wilt eten. Het gaat dan vaak niet alleen om het eten maar ook om een leefwijze.

Religie:

bijvoorbeeld; eten volgens de islam: halal (Arabisch voor; rein toegestaan), haram (Arabisch voor; onrein verboden), of maaltijdgewoontes volgens het jodendom; wat joden al dan niet mogen eten, hangt af van of een voedingsproduct al dan niet koosjer is. Koosjer is voedsel dat afkomstig is van planten of geoorloofde dieren en bereid is volgens de regels van de Joodse religie.

Aanbod van fastfood heeft invloed op ons eetgedrag

De voedselomgeving is in de afgelopen jaren op zo’n manier veranderd en ingericht dat het veel gemakkelijker is geworden om te kunnen kiezen voor de consumptie van ongezond calorierijk voedsel. Men wordt gestimuleert om er vaak en te veel van te eten. De combinatie van een overmatige beschikbaarheid aan calorierijke ongezonde voeding die vaak te veel vet en zout en nauwelijks essentiële voedingstoffen bevatten, is het toch heel verleidelijk om hier voor te kiezen omdat het zo goed smaakt. De smaak wordt als positief ervaren terwijl men weet dat het niet zo gezond is. Het is natuurlijk helemaal niet erg als we hier zo af en toe eens aan toegeven, maar omdat het zo goed smaakt, is het heel verleidelijk om vaker aan deze fastfood verleidingen toe te geven dan goed voor ons is.

Ons eet- en leefgedrag word aangestuurd door twee systemen

Het Reflectieve systeem; is een rationeel en bewust systeem, gebaseerd op onze kennis, doelen, normen en waarden. Het weegt de voor-en nadelen van een reactie af en zorgt ervoor dat we vooruit kunnen plannen om zo onze langetermijndoelen te bereiken. Met dit systeem maken we onze rationele keuzes die grotendeels bewust zijn.

Het Impulsieve systeem; reageert automatisch op prikkels vanuit emoties, inpulsen en gewoontes op de omgeving. Het werkt dan ook snel, grotendeels onbewust en kost weinig energie. Met dit systeem maken we spontane en impulsieve keuzes. De keuzes die we maken komen veelal tot stand door een bepaalde prikkel of meerdere prikkels uit de omgeving. Ze bepalen veelal onbewust ons eet- en leefgedrag. bijvoorbeeld als er een schaal met gefrituurde snacks voorbij komt op een feestje, pak je er gewoon één zonder er bij na te denken.

Bronnen;

Zonder dat er sprake is van honger of dorst kunnen door de eetomgeving eetgedrag uitgelokt worden (inpuls) wat als prettig ervaren word. Bijvoorbeeld; het eten van een cheeseburger smaakte erg lekker. Prikkels die opgewekt worden door de eetomgeving kunnen ons gedrag zodanig beïnvloeden dat we in de verleiding komen, om tot actie over gaan. Het zien en/of ruiken van bijvoorbeeld gefrituurde snacks veroorzaakt dan die prikkel die er voor zorgt dat men trek krijgt in gefrituurde snacks en ze vervolgens ook wilt gaan eten. Het is natuurlijk helemaal niet erg als we af en toe een lekker patatje of een cheeseburger willen eten, maar het is veel minder goed voor onze gezondheid als we te vaak aan deze, “te veel vet en zout bevattende snack prikkel toegeven”.

Word de baas over je gedachten

Met andere woorden, word je bewust van wat je onbewust denkt.
Om weerstand te kunnen bieden tegen al dat lekkere ongezonde eten is bewustwording nodig.
Mentaal vraagt dat aardig wat inspanning en discipline.

Een aantal tips om weerstand te bieden tegen impulsief eten;

  • Word je er bewust van of je de behoefte hebt om jezelf te willen “vullen” met iets ongezonds, maar dat het beter is om de keus te maken jezelf te “voeden” met iets gezonds.
  • Ga niet met een lege maag boodschappen doen. De kans is dan groot dat je, je laat verleiden om iets ongezonds te kiezen.
  • Zorg ervoor dat je genoeg gezonde voedzame tussendoortjes bij je hebt. Na een lange dag werken ben je meestal moe en heb je honger. Dan is de behoefte vaak groot dat je snel iets wilt eten. Om niet in de verleiding te komen iets ongezonds te kiezen in de supermarkt als je nog boodschappen moet doen, neem dan in plaats daarvan het gezonde tussendoortje wat je zelf hebt meegenomen.
  • Als je kookt, maak dan meer, zodat je de rest in porties kunt verdelen om in te vriezen.

Herken jij dit ook en wil je hier eens verder over praten in een vrijblijvend kennismakingsgesprek, neem dan gerust contact met mij op via het contact formulier op deze website, of stuur een mail naar esther@veganvitaal.nl of bel mij op 06 12837688.

Contact

Praktijkadres: Laurierberg 28, 4708 LC Roosendaal

E-mailadres: esther@veganvitaal.nl

Telefoonnummer: 06 12837688